Hoofdstuk 5 Onze ondersteuning
Onze missie is: “Iedere leerling met gerichte aandacht uitdagen om op zijn, haar of hun niveau het beste uit zichzelf te halen, als leerling én als persoon”.
Eén van onze kernwaarden is ‘warm’. Warm staat voor goed zicht op en juist handelen naar en met onze leerlingen.
Dit betekent dat we iedere leerling willen ondersteunen in wat hij, zij of hen nodig heeft. Dit kunnen ondersteuningsbehoeften zijn op het gebied van leren, welzijn of gedrag.
Het Zuid-West College heeft een breed ondersteuningsaanbod, dat bestaat uit basisondersteuning en extra ondersteuning, welke zijn beschreven in ons SchoolOndersteuningsProfiel.
Met het persoonlijk ontwikkelrapport proberen wij voor iedere leerling in kaart te brengen waar de behoeften liggen. Het ZWC heeft meerdere activiteiten om te kunnen voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van onze leerlingen.
5.1 Ondersteuningsteam
Het ondersteuningsteam (OT) op het Zuid-West College bestaat uit de Coördinator Passend Onderwijs (COPA) (zowel regulier als ISK), ondersteuningscoördinatoren, de leerlingcoördinatoren, ondersteuningsbegeleiders, RT’er, de decaan, de APC’er (anti-pestcoördinator) en de leden van het JES (Jeugdhulp En School).
Het ondersteuningsteam houdt toezicht op de basisondersteuning en zorgt ervoor dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij de juiste persoon terecht komen. Leerlingen met extra ondersteuning worden in het JES besproken. Deelnemers aan het JES zijn de coördinatoren Passend Onderwijs, de ondersteuningsbegeleiders, de leerlingcoördinatoren, School Maatschappelijk Werk (SMW), de consulent School OndersteuningsTeam van het Samenwerkingsverband (SOT), de leerplichtambtenaar, de koppelgenoten van Kracht/RondomJou, de wijkagent en de jeugdverpleegkundige.
De consulent School OndersteuningsTeam geeft advies bij leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. School Maatschappelijk Werk voert gesprekken met leerlingen die lichte, kortdurende ondersteuning op sociaal emotioneel gebied nodig hebben en kan ook doorverwijzen. De jeugdverpleegkundige voert het 1ste klasonderzoek uit en neemt een digitale vragenlijst af bij de 3de klassen. Als een leerling veelvuldig ziek wordt gemeld, kan de jeugdarts worden ingeschakeld. De school is verplicht om ongeoorloofd verzuim te melden bij de leerplichtambtenaar.
Alle scholen voor regulier en speciaal onderwijs maken deel uit van een samenwerkingsverband. Het Zuid-West College is aangesloten bij het samenwerkingsverband SWV Zuid-Holland West.
Het adres van het samenwerkingsverband is:
SWV Zuid-Holland West
Johanna Westerdijkplein 1
2521 EN Den Haag
Tel. 070-3626548
Meer informatie kunt u vinden op: www.swvzhw.nl
OPDC Zuid-Holland West
Het orthopedagogisch didactisch centrum (OPDC) is een bovenschoolse onderwijsvoorziening van het Samenwerkingsverband VO Zuid-Holland West. Zij zijn er voor leerlingen tussen 12 en 18 jaar waarvan de school van herkomst tijdelijk geen passend ondersteuningsaanbod kan bieden.
De leerlingen op het OPDC blijven ingeschreven staan op onze school. Wij zijn en blijven verantwoordelijk voor het onderwijs aan de leerling. Wij leveren aan het OPDC de schoolboeken, de toetsen en de daarbij behorende planning. Het onderwijsprogramma wordt aangepast zodat er in het rooster ruimte ontstaat voor verschillende trainingen en andere programma’s. De duur van de plaatsing is verschillend per traject. Gedurende de plaatsing wordt er zoveel als mogelijk aan de schoolvakken gewerkt en worden schoolvorderingen bijgehouden. Er zijn regelmatig evaluatiegesprekken waarbij naast de vorderingen op het OPDC ook de schoolvorderingen worden besproken om ervoor te zorgen dat de leerling niet een te grote achterstand opbouwt. Daarover is altijd goed overleg tussen ouders, verzorgers, leerling, het OPDC en de school.
Het OPDC heeft verschillende afdelingen, waarbij leerlingen op verschillende manieren binnen de eigen mogelijkheden werken aan gedrag en onderwijs. Het doel is altijd dat de leerling weer terugkomt naar onze school en z’n weg weer vervolgt binnen het regulier onderwijs. Het OPDC werkt intensief samen met de leerling, de ouders, verzorgers en de school.
Meer informatie is ook beschikbaar op: www.opdc.nl
5.2 Anti-pestbeleid
Wordt er op het Zuid-West College gepest?
Een veel gestelde vraag.
Graag zouden we willen antwoorden dat er niet gepest wordt, maar op iedere school komt pesten voor. Het belangrijkste is dan dat het goed wordt opgelost en daar zijn we op het Zuid-West College goed in.
Om pesten te voorkomen zetten we meerdere zaken in:
- We hebben een anti-pestcoördinator (APC). De APC geeft voorlichting aan leerlingen én medewerkers. Ook organiseert zij jaarlijks de week tegen pesten op het ZWC, een week waarin alle leerlingen verschillende activiteiten ondernemen, zoals bezoek van een voorstelling over pesten op social media, het doen van een antipest-spel en het kijken van een film over de gevolgen van pesten.
- Onze leerlingen krijgen anti-pestlessen van de mentor, de APC en de wijkagent.
- In al onze klassen wordt aandacht besteed aan weerbaarheid, o.a. door trainingen van MEION en Centrum 1622.
- Leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s) krijgen aan het begin van hun schoolcarrière op het ZWC een verkorte versie van het anti-pestprotocol en het contract “veilig in de school”. Hierin staan onder andere onze schoolregels. Het protocol en het contract moeten door de leerling ondertekend worden.
Pesten kan mondeling, per chat of per mail gemeld worden bij de mentor, de APC of de vertrouwenspersoon.
Ons anti-pestprotocol kunt u hier nalezen. Hierin staat vermeld wat we als school doen, zowel preventief als op het moment zelf. Pesten kan leiden tot verwijdering van school.
5.3 De mentor
De mentor is één van de belangrijkste personen in de school. De mentor is het eerste aanspreekpunt van leerlingen en ouders. De mentor volgt de resultaten, gedrag en aanwezigheid van de leerlingen. De mentor heeft hierover drie keer per jaar contact met ouders en leerling in de vorm van voortgangsgesprekken. De mentor begeleidt het groepsproces in de klas en lost problemen op met en tussen leerlingen, bijvoorbeeld pestgedrag in de klas en op school.
Ook voert de mentor drie keer per jaar een mentorgesprek met de leerling over de studievoortgang/resultaten, gedrag en welzijn.
Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, maakt de ondersteuningsbegeleider een Ontwikkelings-PersPectief (OPP) samen met de leerling, ouders, mentor en de Coördinator Passend Onderwijs of de leerlingcoördinator. De ondersteuningsbegeleider begeleidt dit proces en evalueert het OPP na ongeveer zes weken met ouders en leerling.
5.4 Vertrouwenspersoon
De school wil seksuele intimidatie, agressie, geweld en discriminatie voorkomen en bestrijden. Personeel en leerlingen kunnen de hulp inroepen van de interne vertrouwenspersoon. Elke melding wordt uiterst vertrouwelijk behandeld en objectief en grondig onderzocht. Er worden zo snel mogelijk gepaste, corrigerende maatregelen genomen tegen iedereen die een ander lastig valt of kwetst naar sekse, geloof of afkomst. De naam van de interne vertrouwenspersoon op onze school is mevrouw F. Anahnah.
We hebben ook externe vertrouwenspersonen. Hier kan gebruik van gemaakt worden als we op school niet de juiste afhandeling kunnen bieden.
Lucas Onderwijs biedt medewerkers, leerlingen, ouders, vrijwilligers en personen die anderszins deel uitmaken van een school de mogelijkheid een gesprek te voeren met één van de externe vertrouwenspersonen.
Mevrouw Van Deursen en mevrouw Flohr van Stichting Kwadraad zijn de vaste externe vertrouwenspersonen van Lucas Onderwijs.
Wanneer u een afspraak wilt maken met één van de externe vertrouwenspersonen dan kunt u een e-mail sturen naar [email protected] of bellen met het nummer 088 900 4000 (algemeen nummer van Kwadraad). Er wordt dan binnen twee werkdagen contact met u opgenomen. U kunt ook telefonisch contact opnemen met mevrouw Van Deursen op nummer 06 40 56 74 97 of met mevrouw Flohr op nummer 06 18 68 01 46. Vermeld in uw aanvraag van welke organisatie/school u komt.
> Kijk voor meer informatie over (de rol van) de vertrouwenspersoon in de Klachtenregeling primair en voortgezet onderwijs
Wanneer ouders of leerlingen vermoeden dat er sprake is van seksuele intimidatie kunnen zij rechtstreeks contact opnemen met de vertrouwensinspectie, telefoon 0900 111 31 11.
5.5 ZW-uren
Onze leerlingen krijgen ZW-uren aangeboden, ‘Zuid-West-uren’ of ‘Zelfstandig Werken-uren’. Een aantal lesuren in de week mogen de leerlingen, aan de hand van de weekplanner en hun ontwikkelrapport, zelf een keuze maken wat ze dat uur gaan doen. De keuze kan zijn: ondersteuning, verdieping of talentontwikkeling. Het keuzeproces gaat via Magister en wordt begeleid door de mentor.
| Ondersteuning | Verdieping | Talentontwikkeling |
|---|---|---|
| Bijles Nederlands | Een vak naar keuze | Naschoolse sport |
| Bijles Engels | T.O.P. | Kunstworkshops |
| Bijles wiskunde | Samenwerken | Muziekworkshops |
| Bijles rekenen | Stiltetijd | Dramaworkshops |
| Huiswerkbegeleiding | Typecursus | ICT-workshops |
| Studievaardigheden | Cursus jongerenrechtbank | Zwemdiploma halen |
| Een vak naar keuze | profielwerkstukbegeleiding |
De ZW-uren zijn onderdeel van het verplichte curriculum en worden daarom gratis aangeboden.
5.6 Sociale vaardigheidstraining
Alle leerlingen krijgen in groepsverband trainingen aangeboden op het gebied van sociale vaardigheid. De trainingen zijn gericht op het neerzetten van een veilige, fijne groepssfeer, waar ruimte is om te ontwikkelen als leerling en als persoon.
We bieden deze trainingen aan in samenwerking met Centrum 16*22 & MEION.
5.7 SchoolOndersteuningsProfiel
In ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) staat omschreven wat het Zuid-West College biedt aan basisondersteuning en extra ondersteuning. Ook staat er een uitgebreide omschrijving van welke leerweg ondersteunende activiteiten wij aanbieden met de gelden van lwoo.
Daarnaast staat omschreven welke ondersteuning wij kunnen bieden aan leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie.
Ons complete SOP is hier te vinden. Hieronder staat een samenvatting van ons SOP.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Dit overzicht geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die onze school kinderen kan bieden. Vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat. Of een school voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. Dit overzicht is een samenvatting van het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) en biedt een eerste richting.



5.8 Hoorrecht
Vanaf 1 augustus 2025 is wettelijk vastgelegd dat leerlingen een hoorrecht hebben in het onderwijs. Dit betekent dat leerlingen recht hebben om hun mening te geven over besluiten die hen rechtstreeks raken, zoals bij schorsing, verwijdering of aanpassingen in hun ondersteuning. De school is verplicht om naar de leerling te luisteren voordat een besluit wordt genomen. De mening van de leerling wordt meegewogen, waarbij rekening wordt gehouden met de leeftijd en ontwikkeling van het kind.
Op het Zuid-West College nemen we dit recht serieus. We vinden het belangrijk dat leerlingen zich gehoord voelen.
5.9 Sociale veiligheid
Een veilig schoolklimaat is een essentiële voorwaarde voor goed onderwijs. Op het ZWC vinden wij het belangrijk dat leerlingen zich fysiek, sociaal en emotioneel veilig voelen. Wij zetten ons actief in voor het bevorderen van een positief leerklimaat en het voorkomen van onveilige situaties, zoals pesten, discriminatie of intimidatie.
Wij monitoren de sociale veiligheidsbeleving van onze leerlingen systematisch, onder andere via leerlingvragenlijsten en mentorgesprekken. De resultaten hiervan worden jaarlijks besproken binnen het schoolteam en gebruikt om ons beleid waar nodig bij te stellen.
Onze school heeft een anti-pestcoördinator (mevrouw Korkmaz) die zich richt op preventie, signalering en de aanpak van pestgedrag. Daarnaast is er een vertrouwenspersoon (mevrouw Anahnah) beschikbaar voor leerlingen die te maken krijgen met grensoverschrijdend gedrag of zich onveilig voelen. Zowel leerlingen als ouders kunnen met zorgen of meldingen bij hen terecht. Indien de voorkeur uitgaat naar een externe vertrouwenspersoon, dan is deze mogelijkheid er ook.
Wij hanteren duidelijke gedragsregels en werken aan sociale veiligheid via lessen in onder andere burgerschap. Wanneer er sprake is van onveilige situaties, treden we zorgvuldig en doortastend op, in samenspraak met ouders en eventueel externe hulpverlening.
5.10 Zorgplicht
Per 1 augustus 2025 is de zorgplicht voor leerlingen met ondersteuningsbehoefte uitgebreid. Als een leerling extra ondersteuning nodig heeft, moet de school (in samenwerking met het samenwerkingsverband) actief op zoek gaan naar een passende onderwijsplek, als de ondersteuning op de eigen school niet meer toereikend is. Deze plicht geldt totdat een andere passende school daadwerkelijk is gevonden én de leerling daar geplaatst is.
Op het Zuid-West College nemen we deze plicht serieus. We vinden het belangrijk dat elke leerling onderwijs kan volgen dat aansluit bij zijn, haar of hun behoeften.
5.11 TOM-traject
TOM-traject op het Zuid-West College
Traject Op Maat (TOM) – extra ondersteuning binnen de school
Vanaf schooljaar 2025–2026 biedt het Zuid-West College een Traject Op Maat (TOM) aan. Deze interne voorziening is bedoeld voor leerlingen die tijdelijk extra ondersteuning nodig hebben. Denk aan leerlingen bij wie de voortgang stokt, die tijdelijk niet kunnen deelnemen aan reguliere lessen, of die behoefte hebben aan intensievere begeleiding om weer succesvol aan te sluiten in hun stamklas. De nadruk ligt naast gedragsverandering ook op het versterken van executieve functies (plannen, organiseren) en het opbouwen van zelfvertrouwen en motivatie. Er wordt gewerkt met een eigen weekplanner, individuele coaching en praktijklessen op maat.
Waarom TOM?
Het Zuid-West College vindt dat álle leerlingen recht hebben op optimale ontwikkeling – zowel als leerling als persoon. Met TOM willen we leerlingen in huis en in beeld houden, een realistische en veilige leeromgeving bieden, en de kans op plaatsing in externe voorzieningen verminderen. Zo blijven leerlingen zich ZWC’er voelen en werken we samen aan hun terugkeer in het reguliere onderwijsproces.
Begeleiding en team De TOM-voorziening is een integraal onderdeel van de ondersteuningsstructuur van de school. Er is nauwe samenwerking tussen mentoren, vakdocenten en het ondersteuningsteam. Leerlingen krijgen begeleiding van een TOM-mentor en een TOM-coördinator. De TOM-mentor is het vaste aanspreekpunt voor de leerling en ouders, voert wekelijks coachingsgesprekken en helpt bij plannen en leren. De TOM-coördinator organiseert de aanmeldingen, intakes en evaluaties, coördineert het traject en bewaakt de kwaliteit en visie van TOM.
Voor wie?
TOM is bedoeld voor leerlingen voor wie extra ondersteuning in de reguliere setting niet voldoende blijkt. Plaatsing gebeurt zorgvuldig en in overleg met leerling, ouders en het ondersteuningsteam. Voorwaarden zijn onder meer een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) met onderbouwde handelingsverlegenheid en instemming van leerling en ouders.
Ons doel Met TOM willen we preventief en op maat werken aan de ondersteuningsbehoeften van leerlingen, zodat zij hun schoolloopbaan op het Zuid-West College succesvol kunnen voortzetten en afronden met een diploma.
5.12 Het CJG
Als school werken wij samen met verschillende ketenpartners als het aankomt op ondersteuning. Eén van deze partners is het CJG, Centrum Jeugd en Gezin:
De gezondheid van uw kind. Onderzoeken en begeleiding van jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.
Onze school werkt samen met de jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG). Het CJG is voor Haagse kinderen en hun ouders de plek voor informatie, advies en hulp bij opgroeien en opvoeden. De jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen volgen samen met ouders de groei en ontwikkeling van kinderen.
Dit gebeurt tijdens een aantal vastgestelde momenten in de schoolperiode van het kind, waarvoor u een uitnodiging ontvangt.
Gezondheidsonderzoek Voortgezet Onderwijs en Jongerenconsult
Op het voortgezet onderwijs krijgen leerlingen twee gezondheidsonderzoeken aangeboden. Het eerste gezondheidsonderzoek vindt plaats in de 1e klas vmbo en 2e klas havo/vwo. Alle leerlingen krijgen een gesprek met de jeugdverpleegkundige. Tijdens deze afspraak wordt gesproken over groei, ontwikkeling en leefwijze. Het tweede onderzoek (jongerenconsult) is voor de 3e klas vmbo en de 4e klas havo/vwo en start met een Check Up door het invullen van een vragenlijst. Deze lijst geeft direct feedback over de eigen gezondheid. Een aantal leerlingen wordt naar aanleiding van de uitkomst van de vragenlijst of indien de leerling dit zelf verzoekt een gesprek aangeboden met de jeugdverpleegkundige.
Extra ondersteuning
Het is voor kinderen, jongeren en hun ouders altijd mogelijk om bij de jeugdartsen of
jeugdverpleegkundigen langs te komen voor een extra onderzoek of gesprek. Aanleiding hiervoor kunnen bijvoorbeeld vragen zijn over groei, gehoor, gedrag of gezondheid. Bel hiervoor het CJG: 070- 7528000.
Ook neemt de jeugdarts of jeugdverpleegkundige deel aan de zorgstructuur van de school.
Vaccinaties
Kinderen in Nederland krijgen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) aangeboden. De inentingen in dit programma zorgen voor bescherming tegen bepaalde infectieziekten. De jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van het CJG voeren deze inentingen uit. Uw kind ontvangt daarvoor automatisch een uitnodiging. Meer informatie: www.rijksvaccinatieprogramma.nl.
Gegevens van uw kind
De jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van het CJG gebruiken de persoonsgegevens uit de leerling administratie van de school. Als u hiertegen bezwaar heeft kunt u dit aangeven bij school. Wanneer uw kind niet verschenen is op de afspraak, neemt de jeugdarts of jeugdverpleegkundige telefonisch contact met u op. Als dat niet lukt wordt zo nodig aan de school gevraagd hoe het met uw kind gaat, tenzij u hiertegen bezwaar heeft gemaakt.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen van het CJG. Op werkdagen kan dit telefonisch via 070-7528000. Kijk ook op de website www.cjgdenhaag.nl