Leerplein (basis, kader, mavo)
Als een leerling in klas 3 zit, dan moet de leerling op het juiste niveau zitten:
Wij geloven dat een leerling beter leert als lessen betekenisvol en in een simulatie worden aangeboden. Daarnaast leert de leerling nog beter als hij of zij verantwoordelijkheid voor zijn of haar eigen werk neemt. Aan de hand van verschillende leerdoelen (bovenbouw: eindtermen) leert de leerling kennis en vaardigheden om zo een prachtig vmbo-diploma te halen om zo door te stromen naar niveau 2, 3 of 4 op het mbo.
Op het Leerplein komen kennis en vaardigheden bij elkaar in simulatie-onderwijs. Voor de onderbouw is dit bij de beroeps- en keuzemodules en in de bovenbouw is dit in de profielvakken en keuzevakken.
Wij bieden onderstaande profielvakken op alle niveaus aan:
- Zorg en welzijn
- Economie en ondernemen
- Dienstverlening en producten, met de uitstroomrichtingen: ICT en Sport, dienstverlening en veiligheid (SDV)
3.4.1 Zorg en welzijn
Zorg en welzijn is een beroepsgericht vmbo-profiel, waarbij leerlingen in klas 3 en 4 gedurende twee jaar worden voorbereid op het werken in verschillende werkvelden, zoals de horeca, de facilitaire dienstverlening, in de zorg of in de verpleging, in de uiterlijke verzorging, de kinderopvang of in de sportwereld.
De volgende avo-vakken staan op het lesrooster: Nederlands, Engels, rekenen, biologie, culturele en kunstzinnige vorming, lichamelijke opvoeding en maatschappijleer. Wiskunde en maatschappijkunde zijn keuzevakken.
Zowel in de 3e als de 4e klas volgen de leerlingen 6 uur in de week een beroepsgericht vak op het Leerplein. Daarnaast kunnen leerlingen kiezen uit beroepsgerichte keuzevakken, die ook op het leerplein worden aangeboden.
3.4.2 Economie en ondernemen
Economie en ondernemen is een beroepsgericht vmbo-profiel, waarbij leerlingen in klas 3 en 4 gedurende twee jaar worden voorbereid op het werken in verschillende werkvelden, zoals een baan in het bedrijfsleven, in het bankwezen, verkoper, inkoper, etaleur of magazijnmedewerker.
Tijdens de opleiding worden allerlei vaardigheden geoefend op het Leerplein met in speciaal daartoe ingerichte werkplekken, zoals: een magazijn, een winkel, een receptie en een etalage.
Leerlingen die kiezen voor het profiel Economie en ondernemen, krijgen de volgende avo-vakken: Nederlands, Engels, wiskunde, rekenen, economie, culturele en kunstzinnige vorming, lichamelijke opvoeding en maatschappijleer.
Zowel in de 3e als de 4e klas volgen de leerlingen 6 uur in de week een beroepsgericht vak op het Leerplein. Daarnaast kunnen leerlingen kiezen uit beroepsgerichte keuzevakken, die ook op het leerplein worden aangeboden.
3.4.3 Dienstverlening en producten, uitstroomrichting ICT
Dienstverlening en producten is een breed oriënterend profiel met twee uitstroomrichtingen: Sport, dienstverlening & veiligheid en de uitstroomrichting ICT.
ICT is een beroepsgericht vmbo-profiel waarbij leerlingen in klas 3 en 4 gedurende twee jaar worden voorbereid op het werken in verschillende werkvelden zoals helpdesk medewerker, programmeur, game-designer, mediaontwikkelaar, digitaal rechercheur en netwerkbeheerder.
Leerlingen die kiezen voor het profiel Dienstverlening & Producten, krijgen de volgende avo-vakken: Nederlands, Engels, rekenen, economie, culturele en kunstzinnige vorming, lichamelijke opvoeding en maatschappijleer. Daarnaast kunnen leerlingen kiezen voor wiskunde of biologie.
Zowel in de 3e als de 4e klas volgen de leerlingen 6 uur in de week een beroepsgericht vak op het Leerplein. Daarnaast kunnen leerlingen kiezen uit beroepsgerichte keuzevakken, die ook op het leerplein worden aangeboden.
3.4.4 Dienstverlening en producten, uitstroomrichting sport, dienstverlening en veiligheid (SDV)
Dienstverlening en producten is een breed oriënterend profiel met twee uitstroomrichtingen: Sport, dienstverlening & veiligheid en de uitstroomrichting ICT.
SDV is een beroepsgericht vmbo-profiel waarbij leerlingen in klas 3 en 4 gedurende twee jaar worden voorbereid op het werken in verschillende werkvelden zoals sportinstructeur, activiteitenbegeleider/ster, politie, brandweer, leger, luchtmacht en beveiliging.
Leerlingen die kiezen voor het profiel Dienstverlening & Producten, krijgen de volgende avo-vakken: Nederlands, Engels, rekenen, economie, culturele en kunstzinnige vorming, lichamelijke opvoeding en maatschappijleer. Daarnaast kunnen leerlingen kiezen voor wiskunde of biologie.
Zowel in de 3e als de 4e klas volgen de leerlingen 6 uur in de week een beroepsgericht vak op het Leerplein. Daarnaast kunnen leerlingen kiezen uit beroepsgerichte keuzevakken, die ook op het leerplein worden aangeboden.
3.4.5 Keuzevakken (voor basis en kader)
Een leerling moet ten minste vier beroepsgerichte keuzevakken afronden om een diploma te kunnen behalen.
Aan elk profiel is een set van keuzevakken gekoppeld. Aanvullend aan de vier verplichte profielmodulen krijgen de basisberoepsgerichte leerweg en kaderberoepsgerichte leerweg leerlingen vier keuzevakken aangeboden.
Het Zuid-West College biedt de volgende keuzevakken ICT aan:
1. Robotica
2. Digitale beveiliging
3. Digi-spel
4. ICT
Het Zuid-West College biedt de volgende keuzevakken Economie & Ondernemen aan:
1. Ondernemen
2. Officemanagement
3. Marketing
4. Financieel Administratief beheer
Het Zuid-West College biedt de volgende keuzevakken Zorg & Welzijn aan:
1. Kennismaking met uiterlijke verzorging
2. Facilitaire dienstverlening: catering en inrichten
3. Welzijn volwassene en oudere
4. Assisteren in de gezondheidszorg
5. Welzijn kind en jongere
6. Bijzondere keuken
7. Haarverzorging
8. Patisserie
Het Zuid-West College biedt de volgende keuzevakken Sport, Dienstverlening & Veiligheid aan:
1. Ondersteuning bij sport- en bewegingsactiviteiten
2. Evenementen
3. Voorkomen van ongevallen en EHBO
4. Werken in de geüniformeerde dienstverlening en veiligheid
Wat bieden we in de bovenbouw?
In deze klas wordt gewerkt met weekplanners. In de weekplanner staan per vak de leerdoelen waaraan de leerling die week gaat werken. Om deze leerdoelen te behalen moeten opdrachten gemaakt worden. Wanneer het leerdoel behaald is, tekent de docent dit af. Op deze manier leren we de leerlingen ook plannen en organiseren.
- Persoonlijk ontwikkelrapport
Al onze leerlingen hebben een persoonlijk ontwikkelrapport. In dit rapport staan de behaalde cijfers en wordt, met behulp van RTTI, OMZA en Diatoetsen, gekeken waar de sterke en ontwikkelpunten en de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen liggen. Zowel de vakdocenten áls de leerling vullen acties in om zo te zorgen dat de juiste begeleiding geboden kan worden en een prachtig vmbo-diploma gehaald kan worden.
Onze leerlingen krijgen ZW-uren aangeboden, ‘Zuid-West-uren’ of ‘Zelfstandig Werken-uren’. Een aantal lesuren in de week mogen de leerlingen, aan de hand van de weekplanner en hun ontwikkelrapport, zelf een keuze maken wat ze dat uur gaan doen. De keuze kan zijn: ondersteuning, verdieping of talentontwikkeling. Het keuzeproces gaat via Magister en wordt begeleid door de mentor.